Als zorgzame school willen wij aandacht besteden aan de totale persoonlijkheid van elk kind. Dit wil zeggen dat hoofd, hart en handen even belangrijk zijn. Niet alleen het cognitieve krijgt onze aandacht, ook het sociaal-emotionele en de creativiteit.
Om dit te kunnen realiseren trachten wij te zorgen voor een goed en veilig klimaat waarin het kind centraal staat.
Hiervoor inspireren we ons op het christelijke mens- en wereldbeeld.
Iedere collega heeft zin voor verantwoordelijkheid en engageert zich om een krachtige leeromgeving te creëren voor onze kinderen.
Dit houdt in dat:
Onze school werkt eerder procesgericht dan productgericht.
We houden van een school met een open klimaat waarbij communicatie berust op eerlijkheid en vertrouwen.
Dit alles willen we nastreven in een school waar een gezellige en ontspannen sfeer heerst en iedereen met plezier en in wederzijds vertrouwen en respect kan samenwerken.
Onze kleuterschool
In onze kleuterschool stellen wij de behoefte van elk kind centraal, namelijk ‘spelen’.
Spelen gaat veel verder dan alleen maar wat fantasie, het helpt kinderen om zich verder te ontwikkelen, kennis en vaardigheden te verwerven. Het doet hen groeien tot zelfstandige, leergierige kinderen met een positief zelfbeeld.
Wij gaan als team samen aan de slag met de ideeën, interesses en talenten van de kinderen.
Wat leeft er bij elk kind specifiek? Wat leeft er in de groep?
We werken ervaringsgericht en brengen dus waar mogelijk de werkelijkheid in de klas. Zo creëren we krachtige ervaringen voor de kinderen. We doen indrukken op en gaan er mee aan de slag.
Deze manier van werken is dus niet echt leerkrachtgestuurd maar vooral kindgericht!
Daarnaast hechten we er belang aan om af en toe eens te vertragen. Zo kunnen we grondiger op dingen in gaan of eens de tijd nemen om zonder thema te werken.
De zelfsturing en ondernemingszin van de kleuters zullen zo de krachtige motor zijn doorheen deze boeiende kleuterklasperiode.